Musiikkimakuja on yhtä paljon kuin ihmisiä. Radio Aallolla on noin puoli miljoonaa kuuntelijaa viikossa, eli saman verran musiikkimakuja tyydytettävänä. Miten ihmeessä se onnistuu? Ratkaisu on paras sekoitus musiikkia. Ei hyvä vaan paras. Kilpailu on kuitenkin kovaa, joten menestys ei synny itsestään. On hurmattava kuulijat kerta toisensa jälkeen ja vakuutettava, että he ovat valinneet juuri oikean kanavan. Ja mikäpä onkaan vakuuttavampi tapa kuin tieteellinen testi? No ehkä humoristinen ”tieteellinen” testi, jonka parissa ihmiset saadaan viihtymään keskimäärin huikeat 6:49 minuuttia ja joka kerää Radion Aallon verkkosivustolla komeasti lähes 40 000 katselukertaa!
Lähtökohta: millä saada ihmiset ymmärtämään, mikä on heille parasta
Radio Aallon musiikki on paras sekoitus 80-luvulta tähän päivään. Kanava tarjoaa mielenkiintoista sisältöä, viihdettä ja parasta seuraa niin taajuudella kuin verkossakin. Radio Aallon viikkotavoittavuus on lähes puoli miljoonaa ihmistä, joista n. 60% on naisia. Kuinka kiinnitämme kuulijat entistä tiukemmin brändiin ja vahvistamme heidän käsitystään siitä, että Radio Aallon tarjonta on monipuolisuudessaan lyömätön ja siksi paras?
Ratkaisu: annetaan ”tieteellisen” testin puhua puolestaan
Ihminen on sitä mitä kuuntelee. Se tarkoittaa, että meillä jokaisella on oma musapersoonamme. Ja aivan kuten ihmisen muukin persoonallisuus, myös musapersoona on yksilöllinen sekoitus. Suomalaiset rakastavat erilaisia persoonallisuustestejä. Tieteellisyydestä viis, kunhan on hauskaa. Ja mikäli lopputulos on imarteleva tai muuten hauska, niin sellaisia tuloksia jakaa mielellään muidenkin nähtäviksi sosiaalisessa mediassa.
Toteutus: Testaa, mikä on paras sekoitus sinulle
Kuuletko ääniä, joita muut kuulivat 80-luvulla? Vai onko sinulla kauhee ysäri? Tai oletko sittenkin multipersoona, jonka musiikkimaku on jakaantunut usealle eri vuosikymmenelle? Muun muassa nämä ja paljon muuta selvisi Radio Aallon hulvattomassa musapersoonatestissä. Itsensä lisäksi saattoi testata kuinka hyvin tuntee Radio Aallon juontajien, artistien tai omien kavereidensa musapersoonat. Kysymykset kartoittivat persoonaa biisien kautta: esimerkiksi mitä sinä sanoisit ensitreffien jälkeen: ”Vie mut kotin”, ”Maailma on tehty meitä varten” vai ”Olet puolisoni nyt”. Tai mitä mietit yksinäisinä iltoina: ”Miten kauas mopolla pääsee”, ”Kuka keksi rakkauden” vai ”Missä se Väinö on”.
Tulokset
Testi sai suomalaiset selvittämään suurella innolla omia ja muiden musapersoonia. Radio Aallon sivuja katseltiin kampanjan aikana komeat 39 469 kertaa ja sosiaalisessa mediassa kertyi yli miljoona näyttöä! Ihmiset viettivät testin parissa keskimäärin vaikuttavat 6:49 minuuttia ja Radion Aallon kuulijamäärä kasvoi kiitettävät 40 000 kuulijaa vuoden takaiseen verrattuna.
Asiakas – suunnittelu
Anssi Nevalainen, Markkinointipäällikkö
Heli Annala, Markkinointisuunnittelija
Sami Virtanen, Ohjelmapäällikkö
Ili Marttinen, AD
Sami Tenkanen, Johtaja, radiot
Harri-Pekka Pietikäinen, Promotuottaja
Paula Noronen, Käsikirjoittaja
Tuotanto ja suunnittelu
Kirsi Toivonen, AD
Mikko Huurre, Copywriter
Mikko Eskelinen, Copywriter
Pauliina Väisänen, Developer
Elina Forsberg, Projektipäällikkö
Eelis Sormunen, Asiakkuusjohtaja
Käytetyt mittarit: Kansallinen Radiotutkimus, Goolge Analytics, Facebook Insights & Power Editor.